Klub 2000 på safari – del 2

26. marts 2014

klub 2000 DEL 2

Torsdag 12. september

Fra morgenstunden (efter et godt morgenmåltid) ja, vi blev ”sgu” vækket lidt senere og skal kun køre ca. halvanden time fra Lake Naivasha til nye oplevelser ved Lake Nakuru. Alle 18 personer i rejseselskabet var alle parate til nye oplevelser. Lisbeth og Anthony var som altid i godt humør – men de var ”jo” også i godt selskab med Klub 2000. Vi skal køre mod nord gennem Rift Valley for at nå vores mål. Vi kunne i det fjerne skimte storbyen Nakuru, der er Kenyas fjerde største by, med ca. 500.000 indbyggere. Lisbeth fortalte: Lake Nakuru National Park, som vi skulle besøge inden vi blev indkvarteret på Flamingo Hill Camp – især er kendt for sine millionvis af flamingoer, der fouragerer i det lave vand og parrer sig. Kendetegnet for stedet er de mange flamingoer, men parken har derudover et meget rigt dyreliv med bl.a. et stort antal næsehorn, flodheste, bøfler, giraffer.

Klub 2000 og de glade rejsedeltagere fra Bravo Tours skulle nu i teltlejr på:

Flamingo Hill Camp

Efter en meget flot tur i nationalparken ventede frokosten, inden der var nye spændende udfordringer i Lake Nakuru National Park. Klub 2000 havde en hoffotograf med, hun tog gode fotos af parkens mange dyr, specielt et med ”The Big 3” – alias Jens, Finn og Knud Erik. Lisbeth havde fortalt os, at vi skulle på to ture i dag – men dette holdt ikke stik – der var bare masser af vand på vejene, så tur to blev aflyst. Vores dygtige chauffør Anthony var vist også godt mør efter flere omkørsler i den meget regnvåde park, der bare var oversvømmet flere steder. Men som altid udtalte Anthony: ”GOOD GOOD”. Nu kunne vi bare slappe af resten af eftermiddagen og glæde os over, hvad vi havde oplevet ved Flamingosøen. Lisbeth orienterede os inden aftensmaden om de næste spændende dage i Masai Mara: Vel’bekom – Husk! 05.45, den tid havde alle på huskeren…

Fredag 13. september

Rejseselskabet bliver selvfølgelig vækket kl. 05.45 og er klar til et ordentligt morgenmåltid og afrejse kl.07.00. Vi forlader Nakuru og er igen klar til en lang køretur på ca. 7-8 timer og drager mod syd til det berømte safariområde Masai Mara. Under køreturen oplever vi den flotte natur i Kenya, men også noget ganske andet. Da vi kørte forbi Nairobi, var der meget flotte byområder samt utrolige slumområder med stor fattigdom. Der blev holdt flere pauser undervejs, hvor det var muligt at proviantere og strække benene og måske købe en ko. Velkommen til Masai Mara stod der på flere store skilte i byen Narok, hvor der skulle tankes benzin, inden vi kørte videre til næste stop for at købe souvenir. Nu skulle der handles og pruttes om prisen. Pludselig er vi på alfavej, dvs. grus og stenveje, som vi skal køre på resten af turen i Masai Mara, men nu oplever vi også det store dyreliv på meget tæt hold. Der blev holdt flere små pauser for at fotografere. Lisbeth fortalte os, at Masai Mara er indbegrebet af Karen Blixens Afrika. Masai Mara betyder ”det plettede landskab” på masai-sproget og er en smuk blanding af åbent græslandskab, akacietræer, mindre klippeformationer og skov langs vandløb. Vi kører gennem Masai Mara, og ved frokosttid nyder alle rejsedeltagere den medbragte mad i bushen. Det var bare en oplevelse mere. Her oplevede vi, hvorfor dette er et af verdens bedste vildtområde. Køreturen skal fortsætte, og vi ser masser af dyr på vej mod Mara Serena Safari Lodge, den ligger naturskønt på et højdedrag med udsigt over sletterne og floden Mara River. Vi skal bo her i tre dage, og stedet levede til fulde op til vores store forventninger og alle i rejseselskabet var som altid i godt humør.

Lørdag 14. september

Prøv en ballontur, hvis I tør og har lyst til at opleve savannen fra oven, lød det fra Bravo Tours hjemme i Danmark. Vi er parate og så frem til dagen, hvor vi skulle på ballontrip. Nu skulle vi pludselig vækkes kl. 05.30, men pyt, vi glæder os. Kaffe og et stykke kage blev hurtigt skyllet ned, inden vi blev afhentet af ballonskipperen. Vi så ballonen blive klargjort og pludselig var vi i luften: ”det gav et ordenligt sug i maven og blev en kæmpe oplevelse for livet”. Turen tog en times tid og straks efter landingen, blev der sat et mobilt køkken op. Morgenmad/champagne skulle nu bare nydes mellem vilde dyr.Det var rent: ”JAMBO” Efter den fantastiske ballontur er vi igen hjemme på Mara Serena Safari Lodge for lidt senere at nyde vores frokost. Eftermiddagen bliver brugt til afslapning ved Poolen med en dejlig kold elefantøl (Tusker) og Coca Cola. Dette er bare livet, alle nyder det … Senere på eftermiddagen skal vi igen ud på savannen for at nyde naturen og finde flere store dyr. Pludselig kom en meget stor oplevelse: Vi gjorde hold ved en mark, hvor der var flere antiloper og en gepard på udkik ved nogle buske. Geparden sneg sig forsigtigt om antiloperne, den holdt lidt afstand, men så skete der et udfald, den var på jagt og med ca. 100 km i timen blev en antilope nedlagt. Middagen var hjemme og alle i safaribussen fik en oplevelse mere på nethinden.

Søndag 15. september

Allerede igen-igen: Kl. 05.45, lidt trætte begynder vi dagen med en kop kaffe og kage, men alle i rejseselskabet er oppe på dupperne. Med en flot solopgang og igen masser af dyr, kører vi rundt indtil målet Mara River, hvor vi skal nyde en bush-morgenmad med naturen omkring os. Morgenmaden bestod af alt, hvad der hører til en rigtig Karen Blixen-morgenmad med omelet, pandekager og godt med champagne. Vi sad helt ud til floden, og så krokodiller og flodheste, der nød deres morgenmad lige ved siden af os. Ja, vi blev så sandelig også holdt godt øje med. Efter en dejlig formiddag med gode oplevelser, er der afslapning indenfrokost.

Poolen venter og alle nyder det gode vejr, og ser frem til eftermiddagens safari-tur. Vi håber alle at finde en leopard, for så har vi set: ”The Big Five”. Forgæves indsats, men så kører vi da bare en lille tur til Tanzania. På grænsen til Tanzania ser vi tusindvis af gnuer og zebraer på vej til Mara River, for at krydse floden i oktober måned. Mara Serena Safari Lodge venter efter en spændende eftermiddag. Baghaven på hotellet er fyldt med store dyr, og det er et imponerende syn.

Mandag 16. september

Kl. 05.45 bliver vi vækket og er klar til ny lang dag efter morgenmåltidet. Kl. 07.00 siger vi farvel til Mara Serena Safari Lodge og Masai Mara. Rejsedeltagerne skal nu på en køretur på ca. fem timer, for at komme til Nairobi og herfra skal vi flyve videre til Mombasa ved Det Indiske Ocean. Køreturen gennem Nairobi blev lidt af en oplevelse, her så vi meget flotte velhaverkvarterer, men også endeløse rækker af store slumkvarterer, hvor der var en meget høj kriminalitet. Nairobi (Nairobiri) er den by i Afrika med den næsthøjeste kriminalitet, kun overgået af Johannesburg i Sydafrika. I Nairobi regner man med, at der bor ca. 5-10 millioner indbyggere. I Nairobi besøger vi Karen Blixens farm, hvor hun levede den største del af sit liv i Afrika. Her indtager vi en særdeles dejlig frokost påKarens Coffee Garden & Cottage. Kl. 16.00 skal Klub 2000 tage afsked med Lisbeth og Anthony, men først skal de lige have os kørt videre til Nairobi Jomo Kenyatta Airport. Det har været en forrygende første uge, med mange store oplevelser. Kl. 18.00 er Klub 2000 igen parate til nye oplevelser.

Mombasa venter forude

Kenya Airways skal flyve rejseselskabet til Mombasa. Flyturen blev også en oplevelse, midtvejs på turen så vi toppen af Kilimanjaro over skyerne, dette var et smukt syn. Efter en times flyvetur lander vi i Mombasa Moi Airport ”godt møre” efter en lang dagsrejse. Vi bliver modtaget af en meget veloplagt rejseleder, Lucky fra Bravo Tours. ”Nu venter der lige en lille køretur på omkring 45 km” – fortæller Lucky. Vi skulle med en meget overfyldt færgefart, dette var bestemt ikke en oplevelse, der glemmes lige med det samme – sikkerhed? uha! Sejlturen tog 10 minutter, så vi kom over og kunne køre videre til vores mål. Køreturen tog kun to timer, men der var så sandelig også utrolig meget trafik. Kl. 22.00 ankommer vi til Leopard Beach Resort og får straks serveret en kold drinks og der skulle lige tjekkes ind. Senere er rejseselskabet godt sultne og klar til en sen aftensmad. Hotellet er bare i en klasse, der overgår vores forventninger.

Klub 2000 glæder sig til de næste dage…