Tunesien, palmernes paradis

17. juni 2013

Studietur Tunesien palmernes paradis!
Turen startede en kold eftermiddag i februar, første stop Billund lufthavn mod målet Tunesien. Vi ankom sen aften i Enfidha lufthavn spændte på at se hotellet og det afrikanske land.  Efter indtjekning på hotellet røg vi lige ind under dynerne så vi kunne være klar til en tidlig start næste dag.

Programmet var klart og nu skulle Tunesien Inspiceres. Vi startede ugen i byen Sousse. Sousse har meget at byde på. Vi så blandt andet Medinaen som er Sousses gamle bydel med små hyggelige stræder og et overdækket marked, hvor man i ægte jysk stil kunne prutte om priserne. Derudover byder Medinaen på et flot museum indeholdende utallige og enestående mosaikker tilbage fra oldtiden.

Vandpibe, krydderier, oliven, dadler og kaffe, Tunesien byder på det hele, for ikke at tale om deres kridhvide strande. Hotellerne var gennemgående flotte og næsten alle bød på lækre Thalasso spabade. Thalasso er en behandling af kroppen med hovedvægt på havet, dermed sagt at der gennemgående bliver brugt havvand. Thalasso er populært i Tunesien, og set i forhold til danske priser må det betragtes som værende billigt.

Efter et par dage i Sousse, satte vi kurs mod Sahara på en ægte ørkensafari. Vi startede tidlig morgen i bus, da der var meget der skulle ses. Første stop var ved forbløffende flot og velholdte Amfiteater, der udover at være det tredje største også er det eneste med adgang til kælderen, hvor dyr og gladiatorer i sin tid opholdte sig side om side. Atmosfæren var til at mærke både under, men så sandelig også over jorden.

Vi var i stenørkenen, hvor dele af Star Wars er blevet filmet og optaget, og indtog her en dejlig traditionel tunesisk middag. Turen fortsatte med flere små men oplevelsesværdige stop, herunder et besøg ved en familie der boede inde i et bjerg. Dagens sidste stop var efter vores mening dagens højdepunkt. På med den traditionelle arabiske dragt samt tørklæde, op på kamelen og ud i Sahara, til en uforglemmelig solnedgang.  Solen gik ned og efter endnu en lækker middag blev det sengetid.

Dag 2 på safari startede vi tidligt, men denne gang i andet selskab. Vi byttede bus, og var nu med Djerba-gæsterne. Vi startede ud med solopgang ved den store saltsø. Efterfulgt af solopgangen nåede vi til en kæmpe daddelplantage, som lavede det mest smagfulde daddelmarmelade. Turen bød på små stop på vej til Djerba, blandt andet et marked, skulpturer dannet af sand og en bus midt ude på saltsøen.

Efter færgeovergangen til Djerba havde vi et par dage til at opleve den mere sydlige ø. Djerba bød som Sousse på flotte hoteller med strande i særklasse. På bytur så vi Nordafrikas største krokodille-Zoo, hvor vi i samme ombæring havde mulighed for at besøge et museum om et klassisk arabisk/tunesisk hjem.

Tunesien byder på oplevelser i særklasse, flotte golfbaner, imponerende strande og hoteller med faciliteter for enhver.

Med et vemodigt farvel steg vi om bord på flyet tilbage til Billund og kølige Danmark.